SIRI PENULISAN
PROFESIONAL
Psikoterapi Dan Amalan :
KECELARUAN KEBIMBANGAN
BERDASARKAN
TEORI
PSIKOANALISIS
BY:
Zahari bin yusoff
Kaunselor
Smk laloh
Sabtu
30 Jun 2012
ISI KANDUNGAN
1.0
PENGENALAN
2.0
DEFINISI
ABNORMAL
3.0
DEFINISI
KEBIMBANGAN
4.0
ETIOLOGI KECELARUAN KEBIMBANGAN
5.0
KEBIMBANGAN
BERDASARKAN TEORI PSIKOANALISIS
6.0
JENIS – JENIS
KEBIMBANGAN
7.0
KAEDAH
PSIKOTERAPI MELALUI KOGNITIF BEHAVIOUR TERAPI
8.0
KESIMPULAN
BIBLIOGRAFI
KECELARUAN KEBIMBANGAN BERDASARKAN
TEORI PSIKOANALISIS
1.0 PENGENALAN
Pada alaf terkini perkembangan ilmu semakin rancak
dalam mencari makna sebuah kehidupan untuk menuju ke arah kesempurnaan yang
cemerlang. Pelbagai kaedah pendidikan digali dan dikaji kemudian dibangunkan
melalui projek rintis serta eksperimen demi memastikan segala usaha dapat
mendatangkan hasil yang bermakna kepada
manusia dan alam sejagat. Mereka yang terdidik dikatakan sebagai orang yang
mendapat didikan yang sempurna dan berpengetahuan. Berdasarkan Kamarudidin Hj
Hussin et.al. (2004), menyatakan pendidikan tidak sahaja bertumpu kepada
aktiviti-aktiviti mengajar, yang melibatkan tindakan-tindakan menyampai dan
memberitahu, tetapi juga menyangkut hal-hal yang berkaitan dengan usaha yang
lebih besar yang terarah kepada pembentukan dan pembinaan insan murni yang
seimbang dan bertanggungjawab. Kamus Webster mendefinisikan pendidikan sebagai
satu proses mendidik atau mengajar. Mendidik selanjutnya diertikan satu usaha
memperkembangkan pengetahuan, kemahiran atau tingkah laku dan perwatakan.
Bersesuaian dengan Falsafah Pendidikan Negara,
pelajar yang dididik itu bukan sahaja diberi ilmu pengetahuan
terkini malah diserapkan sesuatu nilai yang tertentu secara langsung mahupun
tidak langsung. Ini bermakna penyerapan telah berlaku dengan begitu baik
terhadap perkembangan personality manusia dan mampu berusaha membentuk
perlakuan dan keperibadian mulia berdasarkan nilai-nilai manusia sejagat.
Persoalannya kenapa masih wujud pelbagai isu sosial
yang kritikal dalam kalangan masyarakat seperti membuang bayi, lari dari rumah,
bunuh membunuh dan sebagainya? Walaupun Indeks Keamanan Global meletakkan
kedudukan kadar jenayah negara pada tahap paling rendah dan paling selamat di
Asia Tenggara melalui keberkesanan program Perdana Menteri iaitu kaedah Bidang
Keberhasilan Utama Negara (NKRA) namun isu ini tidak boleh dipandang sepi dan
ringan sebaliknya kita mesti cegah sebelum parah. Sebagaimana ucapan Perdana
Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak “ Anda mungkin boleh meneka apakah isu
politik yang paling penting bagi rakyat Malaysia, ekonomi. Tetapi tahukah anda
apakah isu kedua paling penting? Jawapannya, jenayah.” (Harian
Metro, Khamis, 14 Jun 2012 hal. 12A).
Fenomena ini menunjukkan ramai antara manusia semakin konflik dengan perubahan urbanisasi semasa dibanding
dengan kemampuan individu. Mengikut Teori Konflik yang dipelopori oleh Karl
Marx, hubungan di antara kumpulan-kumpulan dominan dan bawahannya adalah
bersifat eksploitatif. Golongan dominan ini memiliki sebahagian besar
sumber-sumber pengeluaran di dalam masyarakat seperti kekayaan, kuasa, prestij,
kepandaian dan sebagainya, cenderung mengenakan nilai-nilai dan pandangan dunia
mereka terhadap penduduk lainnya. Golongan ini memastikan bahawa mereka terus
menguasai sumber-sumber ini dan menyakinkan golongan yang kurang bernasib baik
bahawa keuntungan berterusan yang dikecapi oleh kumpulan dominan adalah baik
untuk masyarakat keseluruhan, termasuk golongan miskin. Sesetengah bidang
konflik utama di dalam kebanyakan masyarakat termasuk kelas, bangsa dan jantina
(T. Marimuthu, 1990). Keadaan ini berterusan tanpa didengari oleh mana-mana
pihak menyebabkan kewujudan perasaan bimbang dalam diri manusia mengenai
kebuntuan dalam keinginan mencapai objektif hidup akan mendorong tenaga etos
dalam unsur pendaman libido memaksa
tingkah laku abnormal
direalisasikan. Oleh yang demikian elemen – elemen kebimbangan adalah
perlu dikenalpasti dan ditangani sebijak
mungkin bagi mengurangkan kebimbangan yang juga sebahagian daripada tingkah
laku abnormal.
2.0 DEFINISI
ABNORMAL
Tingkah laku abnormal boleh didefinisikan juga
kecelaruan tingkah laku dan ada juga menyatakan tingkah laku bilazim. Menurut
Sarafino (1996),tingkah laku ialah perlakuan tindak balas dari sesuatu perkara
sama ada dari dalam diri ataupun luaran. Kadang kala melibatkan sesuatu yang
ringkas seperti mengangkat tangan atau suatu siri tindakan seperti mengayuh
basikal.
Tingkah laku boleh dibahagikan kepada dua jenis
iaitu yang boleh dilihat (overt) dan tidak boleh dilihat (covert). Tingkah laku verbal dan tingkah laku motor tergolong dalam tingkah laku overt. Tingkah laku verbal melibatkan bunyi dan bahasa yang
digunakan sebagai simbol pengantaraan yang dikodkan kepada penerima manakala
tingkah laku motor melibatkan pergerakan badan tanpa menggunakan suara atau
komponen bahasa sebagai contoh, tingkah
laku motor iaitu isyarat tangan di telinga menandakan kegembiraan pemain bola
sepak berjaya menjaringkan gol sambil berlari di tengah padang.
Tingkah laku covert
menunjukkan respon tidak dapat dilihat secara nyata. Contohnya seorang
pembaca novel menghayati plot-plot cerita dan menimbulkan perasaan seronok,
kenangan manis, perasaan sedih mengikut apa kandungan isi cerita. Respon ini
dikatakan kewujudan tingkah laku berlaku. Rumusannya segala lintasan hati dan
perasaan yang wujud adalah suatu tingkah laku.
Tingkah laku abnormal yang ditakrifkan oleh masyarakat
ialah sebagai penyakit jiwa atau kecelaruan psikologi yang lazimnya akan
menganggu perjalanan kehidupan seharian dan perhubungan sosial seseorang (Azizi
Yahya et.al, 2006). Gila adalah suatu kejadian yang tidak disukai oleh
masyarakat, ianya berada di luar norma sesebuah masyarakat. Dalam mengenal
pasti dan melabelkan tingkah laku seseorang sebagai gila, kita perlu
berpandukan kepada norma masyarakat dan ahli masyarakat yang menggariskan sama
ada sesuatu tingkah laku itu normal atau tidak normal. Sebagai contoh,
masyarakat Islam melarang keras meminum arak kerana ia memabukkan dan
merosakkan akal. Manakala masyarakat China, arak merupakan sesuatu yang biasa
dan kemestian dalam majlis rasmi mahupun kekeluargaan. Bagi sebuah masyarakat
Islam memandang tingkah laku meminum arak amat menjijikan dan menimbulkan
tingkah laku abnormal tetapi berlaku di sebaliknya kepada masyarakat China
walaupun berkali-kali melakukannya.
Tingkah laku normal ditakrifkan perkara yang biasa
dilakukan, dialami, dirasai atau diberi persepsi oleh kebanyakan orang dalam
sesebuah kelompok masyarakat. Menurut Azizi et.al (2006), bagi
mengklasifikasikan sama ada tingkah laku itu normal atau abnormal, seseorang
itu perlu mengenali dalam beberapa perkara iaitu:
1.
Mengenali
sesuatu keadaan semula jadi tingkah laku. Sebagai contoh, apakah persamaan dan
perbezaan yang wujud antara mereka yang muram dengan mereka yang menghadapi
kecelaruan mental.
2.
Mencari
punca-punca kejadian suatu tingkah laku
3.
Mengenal pasti
cara-cara yang paling baik bagi merawat kecelaruan yang dihadapi itu
Altrocchi (1980), menyatakan tingkah laku tidak
normal ialah tingkah laku yang salah adaptasi atau merosakkan bagi diri
seseorang ataupun persekitaran sosialnya. ‘Salah adaptasi’ di sini membawa
maksud tingkah laku yang merosakkan diri secara signifikan dalam aspek
psikologi. Tingkah laku berkenaan menghalang daripada berfungsi secara
berkesan, baik dalam kehidupannya secara individu ataupun bermasyarakat. Contoh
orang yang terlalu takut kepada jangkitan kuman akan mengelakkan diri dari
keluar rumahnya dan bergaul dengan masyarakat. Tingkah laku tersebut boleh
dikategorikan sebagai tingkah laku abnormal yang merosakkan diri sendiri.
“Merosakkan” di sini membawa maksud merosakkan kesejahteraan dirinya dari sudut
psikologi dan biologi. Kadang-kala dengan tingkah lakunya dia berniat untuk
merosakkan orang sekelilingnya lebih daripada merosakkan dirinya sendiri.
Menurut
Rosenham dan Seligmen (1995) pula terdapat enam petanda seseorang itu
yang mempunyai tingkah laku tidak normal.
0.1
Distres
Individu berkenaan mengalami distress peribadi atau
kebimbangan (anxiety) yang keterlaluan. Contohnya, semua orang akan berasa
risau apabila ingin menghadapi peperiksaan. Tetapi bagi mereka yang distress,
mungkin mereka tidak menghadiri dewan peperiksaan tersebut.
2.2 Salah Adaptasi
Tingkah laku yang gagal mengadaptasi kepada
kehendak-kehendak atau keperluan-keperluan normal kehidupan.
2.3 Tidak
Rasional
Tingkah laku atau percakapan yang tidak rasional dan
tidak difahami oleh orang lain. Contohnya orang yang bercakap-cakap dengan roh
ibunya yang sudah meninggal dunia kerana dia terdengar-dengar suaranya.
2.4 Sukar diramal
Tingkah laku yang sukar diramal, seolah-olah
individu berkenaan sedang berada di luar kawalannya, Contohnya, seorang
kanak-kanak yang tiba – tiba menghempaskan permainannya tanpa sebab.
2.5 Di luar Kebiasaan (unconventional) dan
jarang terdapat (rarity)
Tingkah laku seseorang yang terkeluar dari
normal-normal masyarakatnya dan tidak diterima daripada sudut nilai nilai
moralnya. Tingkah laku berkenaan juga dianggap sebagai sesuatu yang tidak
dikehendaki. Contohnya, bekerja sebagai pelacur, merompak dan sebagainya.
2.6 Ketidakselesaan Pemerhati (observer
discomfort)
Ada juga tingkah laku yang membuatkan orang lain
dipersekitarannya terancam atau distres. Contohnya, sikap suka mengatakan
kepada orang lain di khalayak ramai tanpa menghiraukan perasaan orang lain malu
atau tidak sebaliknya merasa puas dengan apa yang dilakukannya. Boleh juga kita
merujuk kepada contoh orang yang suka mengganggu orang lain dengan menimbulkan
rasa ketidakselesaan dan tidak selamat kepada orang yang diganggu.
Berdasarkan enam petanda di atas, sekurang-kurangnya
terdapat dua tingkah laku di atas maka boleh dikategorikan mempunyai tingkah
laku abnormal. Walau bagaimanapun, dapat disimpulkan bahawa sesuatu diagnosis
psikologikal ialah satu label deskriptif yang mengenal pasti dan menerangkan
kecelaruan mental berdasarkan maklumat yang dikumpulkan melalui proses
pemerhatian, ujian dan analisis (P.G. Zimbardo dan A.L. Weber, 1997).
Kesimpulannya, sekali lagi ditegaskan, tingkah laku
abnormal terbentuk apabila seseorang itu mengalami konflik dalaman mahupun
luaran menyebabkan kerisauan atau
kebimbangan berlaku dalam diri mereka. Apabila kebimbangan ini tidak dapat
ditangani dengan baik atau mengherot berotkan pernyataan (apa yang dialami
dalam bentuk apa jua sekalipun) maka mereka gagal dalam membuat keputusan
dengan baik dan keadaan ini akan menjelma tingkah laku abnormal. Oleh itu perlu
kita memperinci dan memperbincangkan tentang elemen kebimbangan yang terdapat
dalam diri manusia mengikut pandangan teori dan ahli-ahli psikologi yang lain.
3.0 DEFINISI
KEBIMBANGAN
Kebimbangan boleh ditafsirkan secara ringkas sebagai
persepsi terhadap sesuatu pantulan persekitaran akan berlaku sesuatu jika tidak
dipenuhi dengan sesempurna yang mungkin. Tekanan ini akan menimbulkan rasa
ketakutan apabila difikirkan secara mendalam dan berterusan tanpa berbuat
sesuatu perkara bagi mengatasinya. Menurut Drever (1952) kebimbangan ialah perasaan
takut yang kroniks dan kompleks. Ia wujud dalam pelbagai jenis kecelaruan
mental dan saraf. Manakala Jersid (1960) menyatakan, kebimbangan adalah tindak
balas keseluruhan pada bahaya yang subjektif. Altrocchi (1980) menyebut, ahli
psikologi mentakrifkan kebimbangan sebagai perasaan yang dirasai oleh seseorang
semasa ketiadaan sebarang bahaya luaran yang dikenal pasti dan ia hanya sebagai
tindak balas terhadap bahaya dalaman yang tidak realistic. DSM-III pula
mentakrifkan kebimbangan sebagai gangguan yang pradominan atau ia dialami jika
individu cuba menguasai simptom-simptomnya.
Sikap seseorang pada penyebab kecelaruan mempunyai
implikasi yang ketara kepada seseorang itu menjalankan penyelidikan. Di samping
itu, ia juga mempengaruhi tanggapan, bagaimana menguruskan kecelaruan ini bagi
memulihkannya. Oleh itu, kebimbangan dapat dianggap sebagai satu petanda bahawa
bahaya akan berlaku. Walau bagaimanapun, beberapa masalah psikologi kanak-kanak
dan remaja timbul yang disebabkan kebimbangan tidak menunjukkan ia berkaitan
dengan bahaya secara fizikal.
Bambers (1979) menjelaskan dua konsep yang memainkan
peranan penting dalam bidang psikologi klinikal dalah kebimbangan dan
ketakutan. Walau bagaimanapun, maksud sebenar kedua-dua istilah ini serta arah
fenomena yang ditunjukkan oleh istilah-istilah ini masih tidak jelas. Bambers
(1979) menerangkan bahawa terdapat kesukaran bagi mendapatkan maksud sebenar
konsep ketakutan dan kebimbangan ini. Beliau menjelaskan terdapat kecenderungan
di kalangan ahli psikologi menggunakan dua pendekatan yang berbeza bagi
mentakrifkan katakutan dan kebimbangan. Pendekatan yang pertama adalah
memberikan makna yang sama antara ketakutan dan kebimbangan manakala pendekatan
yang kedua adalah membezakan erti kebimbangan dan ketakutan.
Wolpe (1958) menyatakan,kebimbangan digunakan seerti
dengan perkataan ketakutan. Tiada sebarang alasan lagi mengatakan bahawa
terdapat perbezaan fisiologi antara ketakutan yang ditimbulkan oleh rangsangan
yang dikaitkan dengan ancaman yang objektif seperti ular dan ketakutan yang
disebabkan oleh kucing.
4.0 ETIOLOGI KECELARUAN KEBIMBANGAN
Etiologi (penyebab) kecelaruan kebimbangan atau
kecelaruan kebimbangan dengan melihat peranan faktor-faktor biologikal seperti neurobiology, genetic, biological predispositions atau keadaan
yang mudah dipengaruhi biologikal dan fisiologi.
Melalui Teori Psikoanalisis yang dipelopori oleh
Sigmund Freud (1856-1939) menganalisis kebimbangan secara terperinci yang dapat
kita jadikan sedikit panduan bagi menangani kecelaruan kebimbangan. Mengikut
May (1979), Frued merupakan orang yang mula-mula mengulas kebimbangan secara
saintifik. Ini dapat dilihat pada tahun 1895, beliau mengesyorkan satu entity
diagnostik yang baru iaitu neurosis-kebimbangan. Beliau kemudiannya mengulas
isu kebimbangan ini dengan lebih terperinci di dalam buku beliau yang bertajuk Hemmung, Sympton and Anxiety pada tahun
1926 yang kemudiannya diterjemahkan ke dalam bahasa inggeris setahun selepas
itu, di bawah tajuk Inhibition, Sympton
and Axiety.
Menurut Spielberger (1979) Frued melihat kebimbangan
sebagai fenomena yang fundamental dan
menjadi pusat kepada masalah neurosis. Beliau merumuskan bahawa memahami
kebimbangan adalah tugas yang paling sukar dan bagi menyelesaikan masalah ini, ia
memerlukan pengenalan ringkasan idea tentang kebimbangan secara tepat dan
aplikasi kaedah pemerhatian (emprikal) yang sesuai supaya ia dapat difahami
dengan jelas.
Frued melihat bahawa kebimbangan ialah ‘sesuatu yang
jatuh’ iaitu keadaan emosi yang tidak menyenangkan kepada manusia. Beliau
menjelaskan lagi keadaan kebimbangan itu dapat ditakrifkan dengan luas sebagai
segala-galanya (kebimbangan) difahami dengan perkataan ‘nervousness’ dan ia termasuk komponen eksperimental, fisiologi dan
tingkah laku. Komponen eksperimental yang dikaitkan dengan kebimbangan mengandungi
perasaan tekanan yang subjektif, ketakutan dan kebimbangan. Rangsangan fisiologi dan manifestasi tingkah
laku menyebabkan keadaan yang tidak menyenangkan berlaku, seperti degupan
jantung yang kencang, gangguan pernafasan, berpeluh, tidak selesa dan
menggigil.
Banyak simptom kebimbangan daripada aspek fisiologi
dan tingkah laku yang disenaraikan oleh Frued serupa dengan symptom kebimbangan yang dijelaskan oleh ahli
teori iaitu Darwin. Perbezaan antara kebimbangan dengan keadaan emosi-emosi
lain adalah manifestasi gabungan unik tingkah laku, fisiologi dan eksperimental
kebimbangan apabila aspek fisiologi dan tingkah laku menjadi komponen utama.
Sementara aspek eksperimental iaitu perasaan tertekan dan takut yang menjadi ciri
istimewa kebimbangan, bersifat subjektif.
Mengikut Sigmund Freud, (1856 – 1939), dalam diri
manusia terdapat tiga sistem tenaga
iaitu id, ego dan superego yang berinteraksi antara satu sama lain. Id
mempunyai tenaga psikik sepenuhnya. Oleh kerana ego memerlukan tenaga psikik
untuk berfungsi, keadaan konflik wujud di antara tenaga pendorong id dan tenaga
menghalang, ego dan superego. Dalam sesuatu masa tertentu, dunia luar berfungsi
untuk memuaskan kehendak ego. Keadaan ini ego akan rasa terancam bagi memenuhi
kehendak id dan id sedaya upaya akan cuba mendesak ego agar dipenuhi tidak kira
dengan apa jua sekalipun. Apabila ego mempunyai rangsangan terlalu banyak maka
ia dibanjiri kebimbangan. Kebimbangan mungkin akan wujud dalam beberapa bentuk
yang tertentu (Sabariah Siron, 2005).
5.0 KEBIMBANGAN
BERDASARKAN TEORI PSIKOANALISIS
Sebahagiannya telah diperbincangkan di atas mengenai
kebimbangan yang dilahirkan dari kebanjiran libido akibat desakan id bagi
memenuhi instinct.
Risiko daripada itu ego terancam an melahirkan
kebimbangan antaranya:
5.1 Kebimbangan Realiti
Kebimbangan reality adalah disebabkan ancaman yang
wujud dari dunia luar. Sebagai contoh sering dimarahi oleh ibu atau bapa yang
garang. Akibat daripada itu, seorang anak akan berasa terlalu bimbang dan
menyebabkan fizikalnya akan gementar
jika mereka berada berdekatan, suara hampir tidak terkeluar antara jelas atau
tidak, mata melihat tepat dalam keadaan postur (kedudukan badan) tegak tidak
bergerak (kaku).
Menurut Frued (1977) apabila tenaga libido
dipendamkan, ia bertukar menjadi kebimbangan dan akan muncul sebagai kebimbangan
bebas atau sebagai satu symptom kebimbangan. Misalnya, kanak-kanak menjadi
bimbang apabila ibunya tidak bersamanya kerana kanak-kanak itu tidak dapat
menyalurkan libido (perasaan) kepada ibunya dan libido itu wujud sabagai satu
kebimbangan. Jika kebimbangan objektif adalah tindak balas kepada ancaman luar,
maka kebimbangan neurotik adalah
pelarian daripada desakan libido itu sendiri. Pengalaman kebimbangan
neurotik membuatkan ego yang berperanan memproses ancaman ini akan cuba lari
daripada desakan libido ini, dan menjadikan ancaman dalaman ini sebagai yang
datang dari luar, dan dengan sendirinya tidak melibatkan ego untuk berbuat
sesuatu.
5.2 Kebimbangan Neurotik
Kebimbangan neurotic terhasil disebabkan takut
instinct tidak dapat dikawal yang mendorong individu melakukan sesuatu yang
mana ia akan dihukum. Sebagai contoh, jika tidak melakukan yang terbaik maka
gajinya akan dipotong dan menyebabkan peguam akan mengeluarkan surat panggilan
mahkamah untuk dibicara.
Teori kebimbangan yang berpusatkan kepada peranan
libido, tidak dapat menghuraikan kebimbangan jenis fobia. Freud (1977)
mendapati bagi jenis-jenis kebimbangan yang lain, ego lebih berperanan jika
dibandingkan dengan id yang bertukar menjadi libido. Ego mengamati bahaya dan
dengan sendirinya akan meninggalkan kesan kebimbangan. Ini bererti, bukan
pemendapan libido yang menjadi punca kebimbangan tetapi kebimbangan telah wujud
sedia ada apabila diamati oleh ego tadi dan ini bermakna kebimbangan adalah
punca pemendapan.
Frued (1977) menjelaskan lagi, fenomena kebimbangan
adalah ciri semula jadi sesuatu organism itu. Ia adalah sebahagian daripada
naluri semula jadi untuk keselamatan kendiri dan diwarisi secara genetik.
Kebimbangan objektif dialami secara semula jadi tetapi kebimbangan yang
spesifik adalah dipelajari. Beliau menyatakan kebimbangan adalah berpunca
daripada renjatan emosi dan takutkan kembiri (feat of castration)
Menurut Frued (1977) kebimbangan perlu dilihat sama
ada berbentuk objektif ataupun neurotik. Kebimbangan objektif atau kebimbangan
biasa adalah tindak balas pada ancaman luar seperti kematian, melahirkan anak
ataupun menghadiri temu bual. Kebimbangan ini adalah reaksi semula jadi dan ia
adalah rasional dan berfungsi mempertahankan kendiri. Kesediaan yang timbul
secara automatik ini adalah satu fungsi penting kerana melindungi individu
daripada ancaman yang mendadak. Kebimbangan objektif sebegini sebenarnya tidak
menimbulkan masalah psikologi. Misalnya seseorang yang akan memberi ucapan di
khalayak ramai akan merasa bimbang memikirkan persembahan dan sambutan yang
akan diperolehnya. Kebimbangan sebegini berbentuk objektif dan mendorongnya
membuat persediaan supaya apa yang dicakapkan nanti akan mendapat sambutan. Bahkan
kebimbangan sedemikian baik untuk persediaan. Jika tidak, seseorang itu tidak
mengambil berat akan persembahannya.
Kebimbangan akan menjadi masalah jika seseorang yang
akan mengalami jenis kebimbangan objektif yang fungsinya adalah untuk bertindak
balas secara automatik pada ancaman, memberikan tumpuan berlebihan pada ancaman
itu. Menurut Freud (1977) lagi, persediaan menghadapi kebimbangan adalah punca
utama bagi menimbulkan kebimbangan neurotik. Kebimbangan ini meningkat kerana
jumlah kebimbangan yang dialaminya tidak setara dengan ancaman yang
dihadapinya. Terdapat penjelasan berkaitan kecelaruan kebimbangan daripada
sudut pembelajaran dan teori kognitif.
5.3 Kebimbangan Moral
Kebimbangan moral adalah disebabkan perasaan
bersalah jika melakukan perlanggaran kod
moral. Kebiasaannya berlaku kepada mereka yang mempunyai superego yang tinggi.
Sebagai contoh, mereka yang berpegang kuat kepada kitab suci dan mempunyai
kepercayaan yang tinggi apa yang termaktub di dalamnya maka akan bersalah
teramat bsangat jika melakukan perkara bertentangan dengan apa yang dipelajari.
Mungkin mereka akan mengalami kompulsif-obsesif.
Situasi ini boleh membawa sehingga membunuh diri.
6.0 JENIS – JENIS KEBIMBANGAN
Berpandukan penyenaraian segala penyakit di dalam Disorder Statistik of Manual-IV (DSM-IV)
terdapat banyak jenis-jenis kebimbangan yang wujud di dunia ini dan sebanyak
sembilan jenis kebimbangan dikategorikan namun begitu akan diperincikan
sebanyak empat sahaja di bawah ini antaranya ialah :
6.1 Agorafobia
Penyakit kebimbangan Agorafobia berlaku kepada
seseorang yang berasa takut kepada kawasan yang luas dan sibuk. Kadang kala
ianya boleh berlaku serentak dengan keadaan panic ataupun tidak. Jika terdapat
kecelaruan panic berterusan maka ia akan mendapat serangan panic dan
kemungkinan takut menghadiri majlis-majlis keramaian. Kecelaruan jenis ini
melibatkan ketakutan pada suasana atau tempat yang mungkin memalukannya bagi
melepaskan diri apabila memerlukan pertolongan serangan panik. Istilah
agoraphobia berasal daripada perkataan Greek (Nevid et.al, 2000). Mengikut
Yonkers et.al, (1998) ianya sering berlaku kepada golongan wanita berbanding
dengan lelaki. Sebagai contoh di program
festival, karnival, majlis ceramah atau rapat umum ataupun di pasar malam yang
sibuk
6.2 Kebimbangan Umum
Kecelaruan kebimbangan umum dikategorikan dengan
cirri-ciri seperti bimbang kepada suasana kewangan, anak-anak dan hubungan
sosial. Penghidap berasa terawang-awangan dan sedikit berkhayal sebagaimana
yang dijelaskan oleh Freud (Rapee, 1991). Kanak-kanak yang bimbang kepada
pencapaian akademik, sukan dan aspek-aspek sosial persekolahan yang lain
merupakan tanda mengalami kecelaruan kebimbangan umum. Mereka akan mengalami
keletihan, sukar tidur, sukar menumpukan perhatian, fikiran menjadi buntu,
otot-otot menjadi tegang dan tidak bersemangat. Selalunya penghidap penyakit
ini mengalami perasaan resah, bmbang dan gangguan fizikal yang akhirnya
mendapat gangguan emosi seperti ketegangan (APA, 1994).
6.3 Kecelaruan
Kebimbangan Obsesif-Kompulsif
Obsesif adalah pemikiran atau idea yang kelihatan
melampaui kemampuan individu bagi mengawalnya. Ini bermakna mempunyai perasaan
takut yang berkait rapat dengan kepercayaan, bayangan dan fikiran yang tidak
logic dan rasional. Ia menyebabkan gangguan hidup dalam bentuk keraguan dan
imej mental yang kurang menyenangkan. Seseorang yang mengalami obsesif boleh
mendatangkan bahaya kepada orang lain atau pasangannya. Manakala kompulsif
adalah tingkah laku yang berulang seperti berulang kali membasuk tangan atau
sering kali memeriksa pintu berkunci. Kompulsif terbahagi kepada dua kategori
iaitu :
6.3.1
Rtual memeriksa
6.3.2
Ritual
membersih. Kompulsif sentiasa disertai dengan perasaan obsesif apabila ia
muncul sebagai melepaskan kebimbangan yang diwujudkan oleh pemikiran obsesif
(Nevid et.al, 2000)
Sebagai contoh, dalam budaya orang Islam, perasaan
ketidaksempurnaan mengambil wuduk atau mencuci kain yang terkena najis
mendorong untuk mencuci berulang-ulang kali sehingga berlaku pembaziran air.
Dalam kata lain was-was.
6.4 Fobia Khusus
Berlaku kepada individu yang mengalami ketakutan
yang keterlaluan pada suasana atau objek yang khusus seperti suasana terlalu
gelap (claustrophobia), tempat yang tinggi (acrophobia) atau takut kepada
binatang-binatang kecil, ular, atau ulat bulu. Ketakutan ini biasanya diikuti
dengan tindak balas fisiologi yang tinggi apabila individu berdepan dengan
rangsangan yang menakutkan. Tindak balas yang rendah mampu mengeluarkan diri
dari mengalami gangguan fobia khusus. Kebiasaannya fobia khusus berlaku kepada
kanak-kanak, walau bagaimanapun ada yang Berjaya melawan perasaan fobia khusus
jika diberi peneguhan sokongan yang logik (Merkelback, 1996).
DSM
–IV (APA, 1994), mengelaskan fobia khusus kepada lima kumpulan iaiut :
6.4.1
Jenis fobia
kepada binatang seperti serangga, anak kucing dan sebagainya.
6.4.2
Jenis fobia
persekitaran yang tabii iaitu pada ketinggian, kilat, laut ataupun bukit.
6.4.3
Jenis fobia
darah seperti suntikan dan kecederaan. Ia juga boleh berlaku mengikut keturunan
kekeluargaan yang kuat merujuk kepada fobia yang dicetuskan oleh darah, jarum
suntikan atau prosedur perubatan.
6.4.4
Jenis fobia
suasana iaitu ketakutan kepada pendedahan suasana yang khusus seperti takut
memandu kenderaan melalui jambatan, terowong atau kapal terbang atau kawasan
yang tertutup.
6.4.5
Jenis ketakutan
lain. Kategori ini disebabkan ketakutan tercekik, muntah, atau takut pada
suasana kebisingan yang kuat. Penyakit ini adalah kecelaruan psikologi yang
lumrah dihadapi oleh satu orang daripada 10 orang Amerika (APA, 1994).
7.0 PSIKOTERAPI
MELALUI KAEDAH ALIRAN KOGNITIF BEHAVIOUR
TERAPI
7.1 Teori
Pembelajaran
Teori pembelajaran dalam kecelaruan kebimbangan
mempunyai kaitan yang rapat dalam psikologi moden terutamanya teori
behaviorisme. John B. Watson yang lebih dikenali sabagai bapa behaviorisme
dapat menunjukkan, kebimbangan atau ketakutan dapat dipelajari seperti kita
mempelajari banyak perkara lain dalam hidup. Ini bermakna tiada apa-apa yang
misteri berkaitan kebimbangan atau ketakutan.
Antara ahli psikologi yang menjadi pendukung
behaviorisme adalah B.F. Skiner, John B. Watson dan Edward Thorndike. Mereka
berminat dengan tingkah laku yang diperhatikan. Penyelidikan mereka tertumpu
pada tingkah laku ini. Mereka tidak mementingkan struktur mental yang
melibatkan pemikiran, idea, impian dan imej mental. Sebaliknya, tindakan dan
pola perlakuan individu diberi penekanan. Menurut mereka jika hendak
mengekalkan tingkah laku itu maka hukuman harus dikenakan (PPK, 2001) .
Terdapat dua isu yang saling berkaitan apabila kita
membincangkan tentang penyebab kepada kecelaruan kebimbangan:
7.1.1
Apakah kesan
awal kepada kebimbangan yang dipelajari?
7.1.2
Mengapa
kebimbangan itu berkekalan sesudah dipelajari?
7.1.1 Perolehan : Model Pelaziman Klasik
Ketakutan yang amat sangat dipelajari melalui ‘pelaziman
traumatic atau yang mengejutkan’ (Wolpe, 1958). Ini bermakna seseorang belajar
menyatukan rangsangan ancaman dengan rangsangan tidak terancam, akhirnya secara
semula jadi dapat mencetuskan kebimbangan.
Beberapa
definisi
US= Ransangan tidak bersyarat (rangsangan ancaman)
UR=Respon tidak bersyarat akibat US
CS= Ransangan bersyarat
CR= Respons bersyarat akibat CS
Jika US bergandingan dengan CS dalam tempoh masa yang
mencukupi, lama-kelamaan
CS
akan dapat menarik respons yang pada asalnya hanya berlaku dengan US.
Jadual
11.1 menunjukkan bagaimana perkara ini berlaku:
Peringkat
|
Proses
|
Contoh
(ketakutan seekor anjing)
|
Sebelum
pembelajaran
|
US
-> UR
|
Sakit
-> Kebimbangan
|
Pembelajaran
|
US
+ CS -> UR
|
Sakit
+ anjing -> kebimbangan
(Contohnya:
Anjing gigit saya, maka sakit bergandingan dengan melihat anjing)
|
Pembelajaran
|
CS
-> CR
|
Anjing
-> Kebimbangan
|
Jadual 11.1: Proses Pembelajaran
Mengikut model ini, ketakutan tidak boleh dipelajari
dengan hanya membalikkan proses itu. Ini bermakna dengan mendedahkan CS
berulang kali tanpa US, lama kelamaan sebagai proses penghapusan atau
pemusnahan.
7.1.2 Pengekalan:
Model Penghindaran atau Pengelakan
Model behaviorisme mengenai perolehan ketakutan
menitikberatkan gabungan dua rangsangan iaitu CS dan US (rangsangan bersyarat
dan rangsangan tidak bersyarat). Ini bermakna jika gabungan ini dapat
dipisahkan, ketakutan akan dapat dihapuskan. Walau bagaimanapun lagi kebanyakan
orang, sekali ketakutan itu sudah dipelajari , maka ia amat sukar dihapuskan.
Contoh: Sekali saya belajar takut pada anjing, ia akan kekal bertahun-tahun
lamanya. Bagi menjelaskan keadaan ini, kita perlu melihat lebih daripada satu
factor pembelajaran.
Faktor 1: Pada awalnya ketakutan dipelajari daripada
penzaliman klasik.
Faktor 2:
Kemudian dikekalkan melalui pengelakan iaitu sebab individu itu mengelak daripada
sesuatu yang ditakuti maka tiada peluang untuk pengujian reality dan
pembelajaran. Akibatnya ketakutan itu tidak dihapuskan. Contohnya, saya tidak
mempunyai peluang untuk mengetahui bahawa kebanyakan anjing tidak menggigit.
7.2 Teori Pembelajaran sosial
Pengamal Teori
Pembelajaran Sosial melihat proses pembelajaran sesuatu berlaku melalui
pembelajaran apa yang dilihat, ditiru dan dilakukan. Hal sedemikian ini,
ketakutan boleh dihindari dan diperolehi melalui pemerhatian kemudian dipraktis
dan diulang berkali-kali. Contoh seorang bapa yang amat takut kepada anjing,
maka segala gerak geri dan perlakuan akan dipelajari oleh anak-anaknya. Dalam
hal ini anak-anak akan membesar dalam ketakutan kepada anjing.
Dalam kajian
terhadap binatang (Arkes, 1982) sekumpulan anak monyet dibesarkan dalam makmal
yang tidak takut kepada ular. Mereka
kemudian dibenarkan memerhati seekor monyet dewasa yang amat takut kepada ular
asli mahupun replika ular. Selepas anak-anak monyet memerhati selama 8 minit,
didapati anak-anak monyet menyemai perasaan takut pada ular.
8.0 KESIMPULAN
Rumusan yang boleh dibuat di sini, kebimbangan yang
keterlaluan boleh menyebabkan seseorang akan bertingkah laku abnormal, ganjil,
aneh, dan kemungkinan membawa kepada skizoprenia. Namun begitu ia boleh dicegah
melalui terapi yang dicadangkan agar individu dapat menjalani kehidupan dengan
selesa dan terus berkembang daripada segi psikologikal, biologikal,
neurobiology, fisiologi dan menyerlah melahirkan personality cemerlang dan
berkeyakinan. Psikoterapi boleh diamalkan melalui teori – teori kognitif yang
lain selain daripada teori di atas sebagai contoh sahaja antaranya Teori REBT
(Albert Ellis, 1962), Teori Existential (Rollo May dan Viktor Frankl,1909),
Teori Bandura (Albert Bandura, 1977), Teori Pemusatan Klien (Carl Rogers,
1902), Teori Gestalt (Frederick S.Fritz Pearls, 1893) dan sebagainya.
BIBLIOGRAFI
1. Altrocchi.
J. (1980). Abnormal behavior. United Stated of America : Harcourt Brace
Jovanovisch Inc
2. America
Psychiatric Association , (1994). DSM-IV . USA : Washington D.C.
3. Arkers
H.R. dan Garske (1982). Psychological theories and motivations.
California :
Brooks/Cole
Publishing Company.
4. Azizi
Yahya et.al, (2006) . Punca dan rawatan kecelaruan tingkah laku.
Pahang : PTS
Profesional Publishing
Sdn. Bhd.
5. Bambers.
J.H. (1979). The fear of adolescents. Academic Press: London.
6. Drever.
J. (1952). Dictionary of psychology. Harmondsworth, Penguin Books,
Middlesex.
7. Jersild.
A.T. (1960). Child psychology. (5th Ed). Englewood Cliff: NY:
Prentice-Hall.
8. Harian
Metro, Khamis, 14 Jun 2012 hal. 12A.
9. Kamarudidin
Hj Hussin et.al. (2004). Pedagogi asas pendidikan. Kuala
Lumpur :
Affluent Master
Sdn. Bhd.
10. Nevide
et.al, (2000). Abnormal pshychology. (4th ed.). New Jersey:
Prentice Hall.
11. Rapee.
R.M. (1991). Generalized anxiety disorder: A review of clinical features and
theoretical concept. Clinical
Psychology Review. 11, 419-440.
12. Rosenham
dan Seligmen et.al. (1995). Learned helplessrness.New York :
Oxford
Universiti
Press.
13. Sabariah
Siron,(2005). Teori kaunseling & psikoterapi. Selangor : Prentice Hall.
14. Sarafino,
E.P.(1996). Principles of behaviour change. United Stated of America : John
Wiley and Sons
Inc
15. Spielberger,
C. (1979). Understanding Stress & Anxiety. London: Harper & Row
Publishers.
16. T.
Marimuthu, (1990). Pengenalan Sosiologi Pendidikan. Petaling Jaya : Fajar Bakti
Sdn
Bhd
17. Yonkers
K.A.et.al, (1998). Is the course of panic disorder the same in women and men?
American Journal of
Psychiatry, 155, 596-602.
18. Wolpe.J.
(1958). Psychotheraphy by reciprocal inhibition. Stanford, CA: Stanford
University
Press.
19. Zimbardo. P.G. dan.
Weber .A.L, (1997). Psychology. United States of America:
Longman
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteTERUSKAN USAHA... BERMAKLUMAT DAN BAGUS UNTUK RUJUKAN
ReplyDelete